De missie van het Nederlandse fietsenmerk VanMoof is om de rest van de wereld kennis te laten maken met de Nederlandse houding ten opzichte van mobiliteit en tegelijkertijd zo veel mogelijk mensen op de fiets te krijgen. Om dit te bewerkstelligen, zijn er in verschillende wereldsteden brand stores geopend naar een ontwerp van Ninetynine. Welkom in Dream City.
“De e-bike verandert hoe mensen forenzen. Waar de fiets traditioneel gezien alleen voor afstanden onder de 5 kilometer werd gebruikt, kan de e-bike afstanden tot wel 30 kilometer aan. We hebben onze nieuwe lijn ontwikkeld met het oog op de stedelijk forens en bieden hen een ongeëvenaarde fietservaring die urban mobility voorgoed zal veranderen.” – Taco Carlier, medeoprichter VanMoof.
Designconcept
Na jarenlange succesvolle verkoop van slimme fietsen online, besloot VanMoof het roer om te gooien. Hun focus ligt nu op geavanceerde elektrische fietsen en dit vereiste een nieuw retailconcept . De oplossing werd gevonden in een mondiaal retailconcept dat is gebaseerd op het idee van een schone, gezonde stad zonder (visuele) vervuiling.
In dit Dream City-concept zijn alle VanMoof-winkels ontworpen als natuurlijke leefomgeving van de fiets. Omdat de interieurs van alle winkels wereldwijd op één locatie worden geproduceerd voordat ze op hun nieuwe bestemming geïnstalleerd worden, is het materiaalgebruik uniform. Daarnaast heeft iedere winkel drie hoofdfuncties: als showroom, servicepunt en testritlocatie.
De drempel om binnen te stappen is laag – letterlijk: de winkels voelen als een verlenging van de straat waarin ze zich bevinden. Het interieur heeft een functiemuur en veel elementen van beton en staal en grote afbeeldingen van skylines en andere stedelijke referenties. De zitplekken en plantenbakken doen denken aan straatmeubilair en bankjes in het park. De fietsenmaker zit achter een eigen gevel, waardoor het lijkt op een aparte winkel aan het lokale plein. De fietsen zelf, waar het uiteindelijk allemaal om draait, zijn vrij in de ruimte uitgestald.