Winkelinrichting: Het succesverhaal van NORAH

NORAH Lisse

In november 2021 kreeg Lotte Helmig en haar bedrijf Yourtailormate.com de opdracht om een flagship store in te richten voor modeketen Norah. Lotte kreeg ‘carte blanche’ voor het ontwerp en een deadline van krap 4 maanden om de winkel op te leveren voor opening. Lotte ging deze uitdaging vol enthousiasme aan en met groot succes. Ze neemt ons mee van start tot finish van de winkelinrichting van NORAH in Lisse.

OpdrachtgeverNORAH
LocatieLisse
Design & ProjectmanagementLotte Helmig, yourtailormate.com
Marmoleum vloerForbo Flooring
BouwbedrijfBuilding Retail

Frisse uitstraling

De keuze om Lotte te vragen een compleet nieuwe winkelinrichting te ontwerpen, was een heel logische keuze. Met haar jarenlange ervaring op het gebied van retail en mode was dit voor haar een droomproject. “Complete vrijheid krijgen in het concept is natuurlijk een heerlijke opdracht en is tegelijk best spannend”, begint Lotte. “Norah heeft meer dan 90 kledingwinkels. De nieuwe winkel in Lisse moest de flagship store worden en een nieuwe frisse uitstraling hebben. Het mocht daarom afwijken van de look en feel van de huidige winkels. De directie wilde de huidige kopersgroep van Norah uiteraard een vertrouwd gevoel geven maar ook zeker de doelgroep wat verbreden. Het mocht allemaal best wat meer trendy zijn, meer een concept store beleving.”

NORAH kledingwinkel Lisse
Marijke van der Linden en Lotte Helmig

Retail ervaring

De keuze om yourtailormate te vragen voor de winkelinrichting van NORAH was een logische stap. Lotte is Concept designer, interieurontwerper en heeft een indrukwekkende lijst van projecten op haar naam staan. Lotte: “Ik heb meer dan 15 jaar in de retail gewerkt en tientallen winkels voor diverse merken ingericht. Zo’n 2,5 jaar geleden werkte ik 6 maanden bij NORAH. Ik verving de marketing director tijdens haar zwangerschapsverlof en ken daarom het merk NORAH goed. De directie van NORAH vond mij dan ook de aangewezen persoon voor deze opdracht. In november heb ik met Marijke van der Linden, de marketing director van NORAH, gesproken. Het ontwerp moest voor kerst klaar zijn en op 1 maart moest de winkel open. Dat was natuurlijk best een pittige planning en een flinke uitdaging. Met zo’n strakke deadline werk ik dan ook graag met bouwbedrijf Building Retail. Een fijne partner waar ik al meerdere projecten mee heb ontwikkeld en uitgevoerd.”

winkelinrichting tips kledingzaak

De huidige kopersgroep moet zich hier thuis voelen maar we wilden ook juist een wat bredere doelgroep bereiken. We hebben Lotte ons vertrouwen gegeven om haar visie op het merk NORAH te vertalen naar een concept. En met succes. Zo moeten al onze winkels er in de toekomst uit komen te zien!

— Marijke van der Linden, marketing director NORAH

Basis winkelinrichting

Het merk NORAH kenmerkt zich door een hoog ‘vriendinnen-gehalte’. Er wordt altijd op persoonlijke toon gecommuniceerd. Van een zwierige jurk, een hippe rok tot een trendy uniek, je vindt het allemaal in de wekelijks wisselende collecties. Van een maat 36 tot 48. “Met al die zaken moet je dus rekening houden”, vertelt Lotte. “Bij het ontwerp heb je al veel uitgangspunten waar de winkelinrichting aan moet voldoen. Zoals de looplijnen, de kassa en de pashokjes bijvoorbeeld. Door mijn jarenlange ervaring ken ik precies de basisregels en zo kon in NORAH ook goed adviseren. Een kassa plaats je bijvoorbeeld nooit rechts. Als mensen de winkel inkomen kijken ze namelijk rechts en dan willen ze eerst iets leuks zien. Je mooiste collectie hang je dan dus ook rechts. Maar ook achterin. Het doel is tenslotte dat klanten je gehele assortiment gaan bekijken en ook verder doorlopen.

winkelinrichting kleurkeuzes

Daarom heb ik gekozen om een grote catwalk te maken die van voor naar achter loopt en zo dus de hele winkel met elkaar verbindt. Op deze catwalk zie je de nieuwste collecties, rekken met kleding en een army van mannequins. De catwalk eindigt in een bar waar je een kopje koffie kan drinken. Ik heb gekozen voor een Marmoleum vloer van Forbo. Een duurzame vloer die gemakkelijk is in onderhoud en gewoon mooi blijft. En je hebt hierin ook de keuze voor veel tinten. Omdat ik de basis neutraal wil houden, koos ik voor Marmoleum Concrete lichtgrijs en voor de catwalk Concrete donkergrijs. Er zijn roze perspex wanden geplaatst in een organische vorm die de kleding van rust voorziet.”

Kleuren die matchen

Op de wanden zorgen verschillende kleurthema’s ervoor dat de kleding perfect uit komt. Lotte: “Ik kies bij een winkelinrichting bewust voor mooie basiskleuren. De kleuren van kleding verschillen per seizoen en per trend. Het is dus belangrijk dat de nieuwe kleding altijd past bij de kleuren van de winkel.”

Bij het uitzoeken van de kleuren heb ik stalen meegenomen en in het magazijn bij alle kleuren kleding gehouden. Zo ben ik tot de perfecte tinten gekomen. En past het ook altijd bij een nieuwe collectie.

Groot, groter grootst

De flagship store van NORAH in Lisse heeft een behoorlijke winkeloppervlakte. “Juist omdat het groot is, heb ik ook gekozen voor grote statements”, licht Lotte toe. “Het is een grote ruimte maar door de catwalk en de kleurenthema’s is het juist heel overzichtelijk. Daarom heb ik ook 1 grote kast laten bouwen waar kleding in hangt. Het is meteen een mooie statement. In de kast staan mannequins en levensgrote visuals en decoratie artikelen die de winkel ook verkoopt. Groot zorgt in deze ruimte juist voor een ‘wow’ gevoel en tegelijkertijd voor rust en overzicht.”

Succesvol winkelconcept

Lotte mocht met een ‘leeg canvas’ aan de slag voor NORAH en leverde een succesvol resultaat op. “Mijn ontwerp is precies zoals ik dacht dat het merk NORAH zich moet presenteren”, vertelt Lotte. “De huidige kopersgroep moet zich thuisvoelen en het moet uitnodigend zijn voor een bredere groep. Wat je nu ook veel in de particuliere interieurinrichting ziet is dat binnen en buiten samen 1 uitstraling moeten hebben. Buiten wordt binnen, en binnen wordt buiten. Dat idee heb ik ook meegenomen in dit concept. Als je langs de winkel loopt, langs de etalage, zie je meteen hoe het er binnen ook uitziet. En dat werkt dus heel goed. Het aantal bezoekers in de flagship store in Lisse is enorm toegenomen. Missie geslaagd dus! En NORAH heeft na de evaluatie van deze winkel besloten dat dit concept uitgerold wordt over alle winkels. Een mooier compliment kan ik natuurlijk niet krijgen!”